COÖRDINATIEGROEP ZELFREGULERINGSOVERLEG
Algemene Voorwaarden 2018
Kraamzorg van Bo Geboortezorg
SOCIAAL-ECONOMISCHE RAAD
ALGEMENE VOORWAARDEN
Voor de kraamzorg van Bo Geboortezorg
Deze Algemene Voorwaarden van Bo Geboortezorg zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond, de Patiëntenfederatie Nederland en de LOC Zeggenschap in Zorg in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 januari 2018.De algemene voorwaarden blijven van kracht tot de CZ een nieuwe versie beschikbaar stelt. De CZ stelt het op prijs, indien zulks bij een citaat uit deze Algemene Voorwaarden wordt vermeld.
INHOUDSOPGAVE
ARTIKEL 1 – Definities…………………………………………………………………………….. 3
ARTIKEL 2 – toepasselijkheid…………………………………………………………………….. 4
ARTIKEL 3 – Bekendmaking algemene voorwaarde ………………………………………….. 4
ARTIKEL 4 – Afwijking van de algemene voorwaarde ……………………………………….. 4
ARTIKEL 5 – Duidelijke informatie ………………………………………………………………. 4
ARTIKEL 6 – De overeenkomst ………………………………………………………………….. 4
ARTIKEL 7 – Afwijking van de overeenkomst
…………………………………………………. 5 ARTIKEL 8 – De intake …………………………………………………………………………….
5 ARTIKEL 9 – Het kraamzorgplan …………………………………………………………………
6 ARTIKEL 10 – Algemeen ………………………………………………………………………….. 6
ARTIKEL 11 – ARTIKEL 12 –
ARTIKEL 13 – ARTIKEL 14 – ARTIKEL 15 – ARTIKEL 16 – ARTIKEL 17 – ARTIKEL 18 – ARTIKEL 19 – ARTIKEL 20 – ARTIKEL 21 – ARTIKEL 22 – ARTIKEL 23 – ARTIKEL 24 –
Bewaren van gegevens ………………………………………………………….. 7
Gegevensverstrekking en verlening van inzage door de kraamzorgaanbieder aan derden ………………………………………………. 7
Kraamzorg…………………………………………………………………………. 7
Veiligheid…………………………………………………………………………… 8
Afstemming (één cliënte – meer zorgverleners)…………………………….. 8
Incidenten…………………………………………………………………………. 8
Zorg voor persoonlijke eigendommen ………………………………………… 8
Verplichtingen van de cliente …………………………………………………… 8
Betaling…………………………………………………………………………….. 9
Beeindiging van de overeenkomst …………………………………………….. 9
Opzegging door de kraamzorgaanbieder ……………………………………… 9
Bemiddelingsregeling…………………………………………………………….10
Geschillenregeling………………………………………………………………..10
Nakomingsgarantie ………………………………………………………………10
2
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Cliënte: Kraamzorgaanbieder: Verloskundige:
Kraamverzorgende:
Kraamzorg: Minimale kraamzorg: Indicatiestelling:
de natuurlijke persoon die kraamzorg afneemt bij een kraamzorgaanbieder. Hieronder wordt voor de bevalling de zwangere en na de bevalling de kraamvrouw verstaan.
(rechts)persoon die kraamzorg verleent, gefinancierd op grond van Zorgverzekeringswet (Zvw) al dan niet in combinatie met particulier gefinancierde kraamzorg en/of aanvullende diensten.
een zelfstandig medisch beroepsbeoefenaar, die de zwangere vrouw en haar partner gedurende de zwangerschap en de bevalling begeleidt en regelmatig contact heeft met de vrouw. Ook wordt hieronder de verloskundig actieve huisarts verstaan.
De natuurlijke persoon die kraamzorg en partusassistentie geeft onder de medische verantwoordelijkheid van de verloskundige.
Zorg, ondersteuning, instructie en voorlichting aan de cliënte en de pasgeborene.
Het wettelijk minimum aantal uren kraamzorg exclusief partusassistentie van 24 uren verdeeld over acht dagen. De indicatiestelling op basis van het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg (LIP).
3
Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg (LIP): Protocol waarin beschreven wordt wat kwalitatief verantwoorde kraamzorg is regelt de hoeveelheid uren
Inschrijving: Overeenkomst: Intake:
Praktijkbegeleider: JGZ-overdracht:
Incident:
Schriftelijk: Elektronische weg: Geschillencommissie:
kraamzorg die nodig is voor goede kraamzorg aan de cliënte en de pasgeborene.
Verzoek van de cliënte aan de kraamzorgaanbieder om kraamzorg te leveren.
De tussen de cliënte en de kraamzorgaanbieder gesloten overeenkomst met betrekking tot kraamzorg.
Een persoonlijk of telefonisch gesprek tussen een vertegenwoordiger van de kraamzorgaanbieder en de cliënte voor de 34e week van de zwangerschap, waarin onder andere de aard en omvang van de te leveren kraamzorg en eventuele aanvullende kraamzorg en diensten worden vastgesteld. Wat de zorgbehoeftes van de cliënte zijn en wat van de cliënte verwacht wordt om goede zorg te ontvangen.
De natuurlijke persoon die een kraamverzorgende in opleiding of stagiaire begeleidt op de werkplek/stageplek. Overdracht van gegevens uit de kraamperiode over onder andere de cliënte, de pasgeborene, de gezinssituatie, de bevalling en het verloop van de kraamzorgperiode aan de jeugdgezondheidszorg.
Ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het kraamzorgproces met direct of op termijn merkbare gevolgen voor de cliënte en/of de pasgeborene.
Onder schriftelijk wordt ook verstaan digitaal of per e- mail.
Het overbrengen of opslaan van gegevens via een website, internet of e-mail.
De geschillencommissie Verpleging Verzorging en
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID
4
Geboortezorg, vallend onder de Stichting De Geschillencommissie in Den Haag.
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst.
2. Deze algemene voorwaarden beschrijven de rechten en plichten van de zorgaanbieder
en cliënte.
3. Deze algemene voorwaarden laten dwingendrechtelijke bepalingen onverlet.
ARTIKEL 3 – BEKENDMAKING ALGEMENE VOORWAARDE
b. Als de overeenkomst niet via de elektronische weg tot stand komt dan kunnen de algemene voorwaarden ook op vergelijkbare wijze via de elektronische weg worden verstrekt, echter alleen als de consument hier mee akkoord gaat.
ARTIKEL 4 – AFWIJKING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDE
De kraamzorgaanbieder kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk is overeengekomen met de cliënte en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënte of de pasgeborene. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.
ARTIKEL 5 – DUIDELIJKE INFORMATIE
kraamzorgaanbieder de inschrijving accepteert;
recht heeft de overeenkomst ongedaan te maken;
te komen kraamzorg.
overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor haar en voor de pasgeborene
relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
een inschrijving te accepteren.
ARTIKEL 6 – DE OVEREENKOMST
5
aard en omvang van de kraamzorg wordt tijdens het intakegesprek (voor de
34e week van de zwangerschap) schriftelijk vastgesteld;
een bepaling dat de geïndiceerde uren kraamzorg aan de hand van het LIP
worden geleverd;
zwangerschap, een bepaling dat in ieder geval de minimale kraamzorg wordt
gegarandeerd;
aanzien van het kunnen leveren van de afgesproken kraamzorg en de gevolgen
daarvan;
artikel 8) worden besproken en schriftelijk worden vastgelegd in een addendum op de overeenkomst. Als dit voor cliënte kosten oplevert, dient er een specificatie van de kosten in dit addendum opgenomen te worden;
voor wettelijk verplichte meting van zorginhoudelijke kwaliteitsindicatoren en voor het meten van cliëntervaringen in de zorg op VSV en organisatieniveau; in het kader van de interne kwaliteitscyclus en interne kwaliteitsverbetering voor controles door zorgverzekeraars ter uitvoering van het contract met de kraamzorgaanbieder in overeenstemming met de geldende regels;
voor overdracht van gegevens aan de jeugdgezondheidszorg;
tussen kraamzorgaanbieder en cliënt en dat deze schriftelijk moet worden
vastgelegd;
hiervan.
ARTIKEL 7 – AFWIJKING VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 8 – DE INTAKE
1. Bij de intake wordt de indicatiestelling voor het aantal uren kraamzorg met de cliënte besproken. In dit gesprek wordt besproken:
a. de procedure ter verkrijging van een (her)indicatie conform het LIP
en de toelichting over de (her)indicatie en de consequenties van voortijdige beëindiging van de kraamzorg door de cliënte;
6
te stellen veilig te werken conform de regelgeving met betrekking tot
arbeidsomstandigheden en hygiëne;
e. het gebruik van de auto van de cliënte en/of partner door de
kraamverzorgende; f. het parkeerbeleid;
g. het privacybeleid;
h. het medicatiebeleid;
i. de informatieplicht aan cliënte over inzet van kraamverzorgenden in opleiding
en toestemmingsplicht bij inzet stagiaires.
j. de eventuele annuleringskostenregeling
k. de consequenties van de Arbeidstijdenwet en de collectieve
arbeidsovereenkomst (cao) voor de inzet van kraamverzorgenden
l. schaderegeling: de regeling voor vergoeding van schade, veroorzaakt door de
medewerker van de kraamzorgaanbieder
6 lid 4 onder e).
ARTIKEL 9 – HET KRAAMZORGPLAN
betrokken;
-de gemaakte afspraken over ondersteuning, instructie en voorlichting te leveren door
de kraamverzorgende aan partner en/of andere gezinsleden. -de momenten van evaluatie van het kraamzorgplan.
ARTIKEL 10 – ALGEMEEN
1. VoordeindithoofdstukbedoeldegegevensgeldtonverkortwatisbepaaldindeWet bescherming persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018: Algemene verordening gegevensbescherming).
7
2. Voorzoverdeindithoofdstukbedoeldegegevensvallenonderdeartikelen7:446– 7:468 van het Burgerlijk Wetboek, geldt onverkort wat daar is bepaald.
ARTIKEL 11 – BEWAREN VAN GEGEVENS
ARTIKEL 12 – GEGEVENSVERSTREKKING EN VERLENING VAN INZAGE DOOR DE KRAAMZORGAANBIEDER AAN DERDEN
ARTIKEL 13 – KRAAMZORG
organisaties van in ieder geval kraamzorgaanbieders en cliënten in overleg met
de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn vastgesteld,
en de zorg omschreven in het LIP.
organisatie van de kraamzorgaanbieder of in opdracht van de kraamzorgaanbieder kraamzorg verlenen aan de cliënte:
a. hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
b. ingeschreven staan in het Kwaliteitsregister van het Kenniscentrum Kraamzorg c. handelen overeenkomstig de voor de kraamverzorgende geldende
professionele standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep en in ieder geval als een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsbeoefenaar. Afwijking van de professionele standaard moet de kraamzorgverzorgende motiveren en aan de cliënte uitleggen. De kraamzorgverzorgende maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënte in het kraamzorgplan.
8
ARTIKEL 14 – VEILIGHEID
De kraamzorgaanbieder maakt gebruik van deugdelijk materiaal dat zij voor de uitoefening van het beroep nodig heeft.
ARTIKEL 15 – AFSTEMMING (ÉÉN CLIËNTE – MEER ZORGVERLENERS)
Als de cliënte en/of de pasgeborene te maken heeft met twee of meer zorgverleners die namens of in opdracht van de kraamzorgaanbieder betrokken zijn bij de levering van de kraamzorg zorgt de kraamzorgaanbieder ervoor dat:
en indien nodig bevragen over relevante gegevens van de cliënte en/of de pasgeborene, waarbij de ervaringen van de cliënte worden meegenomen en de cliënte daarover wordt geïnformeerd;
ARTIKEL 16 – INCIDENTEN
voorkomen.
ARTIKEL 17 – ZORG VOOR PERSOONLIJKE EIGENDOMMEN
De kraamzorgaanbieder zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de kraamzorg voor de cliënte en de pasgeborene, zorgvuldig omgaan met hun eigendommen.
ARTIKEL 18 – VERPLICHTINGEN VAN DE CLIENTE
9
ARTIKEL 19 – BETALING
ARTIKEL 20 – BEEINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
de bevalling uit het ziekenhuis terugkeert en de pasgeborene gedurende deze 10 dagen geen kraamzorg nodig heeft, tenzij de cliënte aanvullend verzekerd is voor uitgestelde kraamzorg;
nodig heeft;
ARTIKEL 21 – OPZEGGING DOOR DE KRAAMZORGAANBIEDER
De kraamzorgaanbieder kan de overeenkomst uitsluitend schriftelijk opzeggen om gewichtige redenen mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
met de cliënte besproken;
dienen.
ARTIKEL 22 – BEMIDDELINGSREGELING
ARTIKEL 23 – GESCHILLENREGELING
ARTIKEL 24 – NAKOMINGSGARANTIE
Deze algemene voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen Bo Geboortezorg enerzijds en de Consumentenbond, de LOC Zeggenschap in de zorg en de Patiëntenfederatie Nederland anderzijds.
10
SOCIAAL-ECONOMISCHE RAAD Bezuidenhoutseweg 60 Postbus 90405
2509 LK Den Haag
T 070 3499 499
E communicatie@ser.nl www.ser.nl
Let us be part of your tribe